Tržní ekonomický systém.
Tržní mechanismus.
Druhy trhů podle územního a komoditního členění.
Nabídka (individuální, dílčí a agregátní), křivka nabídky, faktory ovlivňující nabídku.
Poptávka (individuální, dílčí a agregátní), křivka nabídky, faktory ovlivňující poptávku.
Tržní rovnováha (vysvětlit a graficky znázornit). Dokonalá a nedokonalá konkurence.
Protimonopolní zákony, funkce Úřadu pro hospodářskou soutěž.
TRŽNÍ EKONOMICKÝ SYSTÉM
historicky nejúspěšnější, v základních ekonomických otázkách rozhoduje sám podnikatel-svoboda člověka, soukromé vlastnictví, individuální zodpovědnost
TRŽNÍ MECHANISMUS
Tržní mechanismus znamená automatické vyrovnávání nabídky a poptávky. Reguluje se tak množství vyráběného, nabízeného, kupovaného a spotřebovaného zboží v celé ekonomice a národním hospodářství, což vede k hospodárnému rozdělení zdrojů ve společnosti.
Tržní mechanismus funguje takto:
-> N < P -> N = P -> N > P -> ceny klesají -> N = P ->
N = nabídka
P = poptávka
DRUHY TRHŮ PODLE ÚZEMNÍHO HLEDISKA
1) trh místní – jedna z prvních forem trhu, která se vztahuje bezprostředně k určitému místu (jarmark, městský trh)
2) trh národní – rozumí se trh v rámci státního celku
3) trh světový – je projevem skutečnosti, že autonomie národních trhů je jen částečná.
4) oblastní
5) nadnárodní
TRH S KOMODITAMI
Patří rovněz pod finanční trh. Můžeme zde obchodovat s komoditami jako je měď, ropa, kakao a obilí.
NABÍDKA
vyjadřuje množství jednotlivých druhů zboží, které jsou prodávající při dané ceně ochotni vyrobit a prodávat a kupující jsou ochotni si toto zboží za dané ceny koupit.
// agregátní – nabídka veškerého zboží na trhu (souhrn všech zamýšlených prodejů se kterými přicházejí všichni výrobci na trh)
// dílčí – nabídka jednoho druhu zboží od různých výrobců
// individuální – nabídka zboží jednoho výrobce
ZÁKON NABÍDKY
s rostoucí cenou roste nabídka zboží na daném trhu
FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ NABÍDKU
cena, kvalita, množství, ekonomická situace státu, konkurence, ceny substitutů, ceny vstupů, organizace práce technologie
POPTÁVKA
Množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu
// Agregátní poptávka – souhrou všech zamýšlených koupí na celém trhu
// Dílčí poptávka – poptávka jednoho druhu zboží
// Individuální poptávka – poptávka jednoho člověka
ZÁKON KLESAJÍCÍ POPTÁVKY
s rostoucí cenou poptávka klesá
OVLIVŇUJÍCÍ FAKTORY POPTÁVKY
// Substitut (alternativní zboží) – je možné jím nahrazovat. Při zdražení mandarinek si koupíme pomeranče, poptávková křivka se posune doleva.
// Změna cen komplementů – doplňky ke zboží hlavnímu. Při zdražení benzínu klesne poptávka po automobilech a poptávková křivka se posune do leva.
// Demografické změny – Změny ve struktuře obyvatelstva, počtu a charakteristice kupujících. Stárnutí populace – prodá se méně zboží určeného dětem, křivka se posune do leva.
// Změny ve velikosti příjmů obyvatelstva – rostoucí mzdy, nájemné. Při zvýšení příjmů se bude nakupovat více a křivka půjde doprava.
// Změny preferencí zákazníků – módní vlivy, změny vkusu, zvyků a potřeb. Vlivem módy se zvýší poptávka, když se cena nezměnila, posun doprava.
TRŽNÍ ROVNOVÁHA
V místě, kde se protínají křivky leží bod tržní rovnováhy → od tohoto bodu se odvíjí rovnovážná cena a množství. Rovnovážná cena – je to cena, za kterou se prodává a kupuje v případě rovnocenné nabídky a poptávky. Rovnoměrné množství – je to takové množství zboží, které je realizováno při úplné rovnosti nabídky a poptávky po tomto zboží
Při jiné ceně vzniká přebytek, nebo nedostatek → tržní nerovnováha
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Nedokonalá konkurence Je stav na trhu, kdy je porušena aspoň jedna z následujících podmínek:
// dokonalé šíření informace (všichni spotřebitelé i výrobci mají všechny údaje, které potřebují, a mají informace o všech dostupných technologiích, o cenách konkurenčního výrobku atd…)
// homogenita výrobku (alias výrobky jsou stejné nebo aspoň natolik podobné, že se nedá určit, který z nich je kvalitnější)
// velký počet výrobců na trhu
// nulové náklady na vstup/výstup z odvětví
DOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence je teoretický model trhu, ve kterém platí následující předpoklady:
Existuje velký počet kupujících a prodávajících, z nichž žádný nemůže ovlivnit cenu nebo velikost výstupu odvětví.
Produkce odvětví je homogenní.
// Neexistují bariéry vstupu do odvětví a výstupu z něj.
// Neexistují patenty, ochranné a obchodní známky, individuální podmínky nebo práva, která by zvýhodňovala jeden prodávající subjekt v prodeji daného typu nebo skupiny zboží před ostatními.
// Všichni prodávající a kupující mají dokonalé informace o cenách a množstvích zboží směňovaných na trhu.
// Firmy maximalizují zisk, spotřebitelé maximalizují užitek.
Tyto předpoklady jsou tak silné, že tento model v realitě neexistuje. Slouží však pro základní pochopení fungování trhu a odvíjejí se z něj další tržní modely.
PROTIMONOPOLNÍ ZÁKONY A HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ