19petrolejovelampy

Petrolejové lampy

Jaroslav Havlíček

 
LITERÁRNÍ DRUH:

Epika – o skutečnosti vypravuje (to je stejné i pro drama, nikoli pro lyriku). Má děj, příběh, určení, časové a příčinné souvislosti. Příběh rozvíjen vypravěčem a postavami.

LITERÁRNÍ ŽÁNR:

Román – rozsáhlý příběh psaný prózou, hlavní a vedlejší dějové linie, epizody, mnoho postav (vyvíjejí se), do děje vstupuje vypravěč. Na rozdíl od povídky nebo novely je román co do rozsahu delší a komplikovanější.

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY:
PRÓZA:

- V popředí je syntaktické členění promluvy, logická stavba vět, obvyklá intonace, gramatická pravidla

- Připomíná přirozenou formu běžné řeči

- Základní stavební jednotka je věta zapisovaná do řádek

- Typické pro vyprávění nebo v dramatu, pro vypravěče a postavy, text je členěn do odstavců, kapitol

- Prózu nelze ztotožňovat s epikou (epika může být prozaická i veršovaná)

Autor používá spisovný jazyk, obecná čeština, přímá řeč. Autorův styl inklinuje(má sklon) k výrazové střídmosti. Vyprávění ve 3. os. nám zprostředkovává nejen vnější skutečnosti (popis prostředí, dialogy), ale i bohatý vnitřní svět jednotlivých hrdinů. Častým stylovým prostředkem je prolínání vypravěčského pásma s vnitřním monologem postav.

HLAVNÍ POSTAVY:

Štěpka Kyliánová – hlavní postava celého románu.V díle je sledován její vývoj od dětství až do jejího ovdovění. Je pracovitá, dobrosrdečná, energická, ale je postavou trochu hromotluk, krásy příliš nepobrala a je prostořeká. Touží po dětech a ze strachu, že zůstane starou pannou, se po své třicítce provdá za Pavla Malinu, svého bratrance.

Pavel Malina – mladý muž původem z Vejrychovského statku, bratranec Štěpky. V dětství byl hodný, milý, inteligentní. Rozhodl se pro vojenskou školu a na vojně si našel zálibu ve víně, kartách a ženách. Poté byl namyšlený, vypočítavý, nesnesitelný, otravující, škodolibý, zlý, ničemný.

Stavitel Kylián – Štěpčin otec. Je to pracovitý člověk, který za svůj život zmnohonásobil svůj původní kapitál. Je šetrný, hrdý a nepříliš otevřený.

Anna Kyliánová  Štěpčina matka. Velice zbožná dáma.

Jan Malina – starší ze synů Josefa Maliny, pracovitý, poctivý a dobrý hospodář, který dlouho dřel jen na bratrovy dluhy. Proto se v pozdějším věku zatvrdil.

Josef Malina – otec obou synů ze statku. Přežil své mladší dítě. Ačkoliv zpočátku neměl Štěpku v lásce, později pochopil, že je to dobrá žena.

DĚJ A KOMPOZICE:

Vyprávěcí způsob: er-forma
Druhy řeči: Z největší části dialogy, ale jsou použity i vnitřní monology (např. při úvahách)
Formy řeči: přímá řeč (např.: „Ach Pavle,“ brebtala, „to jsem se tě lekla, už jsem nedoufala, že tě tu najdu! Jak jsi bledý! Nebo to snad dělá ta měsíční zář? Proboha, pověz mi, proč jsi nám ujel? Co tu vlastně děláš? Pavle, co jen ti to napadlo?“ )

Téma - Nešťastný životní příběh stárnoucí Štěpky Kyliánové, která přes hmotné zajištění a dobrosrdečnou povahu nenachází partnera.

(Mladší bratranec Pavel se naučil hýřivému životu a všude se zadluží, Jan ho odmítá živit, a proto z vypočítavosti uzavírá sňatek s nic netušící Štěpkou = konflikt dvou rozdílných jedinců, citově založené ženy a cynického a degenerovaného muže; nemoc dosahuje stadia šílenství; Štěpka se nevzdává ani v nejhorších chvílích a zoufale bojuje o zachování rodu; po smrti Pavlově hospodaří s Janem, u něhož teprve nachází uznání a ocenění)

Děj: úvod do děje- popis Štěpčina dětství – statek, bratranci, dospívání a problémy spojené se Štěpčinou povahou a chováním, nezájem mužů, Pavlovo namlouvaní, zadlužený statek, Pavlův vypočítavý tah – svatba se Štěpkou, nepovedené začátky manželství, Pavlova nemoc, teror, práce na statku, Pavlovo vyvádění – ujetí s kočárem atd., hospitalizace, smrt – vysvobození Štěpky.

Čas - chronologický (autor dodržuje časovou posloupnost).

Kompozice - chronologická

Umělecké a kompoziční prostředky: propracovaná psychika románových postav (zvláště žen), dramatická gradace(stupňování) příběhu, naturalistické prvky(snaží se zachytit nezkreslenou realitu), působivé scény zachycující atmosféru maloměsta.

Hlavní myšlenka: zachycení mezilidských vztahů v rodině v pozadí psychické choroby projevující se u jednoho z hlavních aktérů, obraz rozpadajícího se světa, mravního úpadku v prostředí maloměsta.

DOBA A MÍSTO DĚJE:

české město Jilemnice (statek Vejrychovsko), 1. polovina 20. století

POLITICKÁ SCÉNA:

Vedle předválečné sociální demokracie, národně socialistické strany a křesťanských stran vznikla v roce 1921 KSČ s programem revolučního převratu ve prospěch dělníků.

30.LÉTA:

Světová hospodářská krize (1929 – 1933)
Začínají se uplatňovat fašistické vlivy.
Českou socialisticky orientovanou kulturní frontu rozdělila bolševizace KSČ v roce 1929 (nástup K. Gottwalda), kdy z řad KSČ byli někteří spisovatelé vyloučeni.
Situace u nás se komplikuje aktivizujícím se sudetoněmeckým hnutím.¨
Došlo k roztržce mezi katolickými autory a levicově orientovanými a demokratickými autory v souvislosti s občanskou válkou ve Španělsku

PSYCHOLOGICKÁ PROZA:

Objevuje se koncem 20. let 20. století.
Autoři věnují pozornost procesům odehrávajícím se v nitru člověka, jsou ovlivněni soudobou psychologii (vliv Fredovy psychoanalýzy – svět není takový, jak se zdá, nedá se zcela věřit smyslům, vše kolem nás je relativní).
Snaží se zachytit podvědomé stavy hrdinů, narušenou psychiku jedinců, patologické povahy a vliv na okolí, rodové zatížení různými úchylkami, komplexy lidí narušených rozpory civilizace.

Další představitelé:

Jarmila Glazarová – Vlčí jáma – spolužití venkovského lékaře se stárnoucí despotickou ženou a mladou schovankou

Egon Hostovský-Případy profesora Kornera – hrdina jako by prožíval dva životy –jeden skutečný a druhý pomyslný.

NĚCO O AUTOROVI:

Byl představitel české, psychologické prózy v období mezi válkami.
Pocházel ze severovýchodních Čech (z města Jilemnice).
Roku 1915 byl odveden do první světové války, zúčastnil se bojů v Rusku, v Itálii i na Slovensku.
Pečlivě vykresluje prostředí, vypráví střízlivě, bez patosu (prudké hnutí mysli).
Popisuje tragické lidské osudy, věnuje se degenerovaným jedincům –mentálně nebo vlivem postupující nemoci, duševní stavy často velmi narušených lidí a extrémní situace.
Podává realistický obraz maloměsta a degradace jeho společnosti.
Propracovanost psychiky románových postav, zvláště ženských hrdinek a schopnost lyrizovat realistický až naturalistický pohled na skutečnost.
V řadě děl se objevují podobné motivy či náměty – detektivní zápletka, osudy žen, domov.

DÍLO:

Neviditelný – psychologická analýza horních vrstev společnosti: dědické šílenství strýce z bohaté rodiny Hajnů x vypočítavost a kariérismus chudého člověka, toužícího po bohatství, téma osudovosti, zločinu a trestu, rysy hororu

Helimadoe– příběh pěti dcer podivínského venkovského lékaře; melancholická atmosféra; retrospektivní(návraty zpět do minulosti) kompozice

Ta třetí – starý mládenec, sobec a zbabělec zničí lásku dvou charakterově odlišných žen

Synáček – příběh statkářského synka, rozmazlovaného ženami

LITERÁRNÍ KRITIKA:

Recenze a kritiky Havlíčkova díla byly mnohdy rozporuplné. Na jedné straně vyzvedávají tesknou náladu příběhu, na straně druhé kritizují autorovu přílišnou popisnost. Jisté ovšem je, že se Havlíček zapsal nesmazatelně svými romány do povědomí soudobé společnosti.
Ať již byly bezprostřední reakce na dílo Jaroslava Havlíčka jakékoli, jeho tvorba je stále žádaná, tematika byla dokonce zfilmována režisérem Jurajem Hezem v roce 1971.
Film se dostal do výběru filmů pro Filmový festival v Cannes pro rok 1972.
Hrají: Štěpka: Iva Janžurová; Pavel Malina: Petr Čepek

 

54 thoughts on “Petrolejové lampy

  1. І ddo not еᴠen understand hⲟw I finished upp riɡht here, however I thⲟught this submit
    ѡas ցreat. I ԁo not realize whⲟ ү᧐u’гe bսt certainly
    үou’re ցoing to a famous blogger іn case you aren’t ɑlready.
    Cheers!

    Alѕo visit my web-site – bandar bola

  2. Ԍood day I am so grateful Ifound уour weblog, I reaⅼly found yоu bby mistake, ѡhile Iwas searching on Yahoo
    fߋr sߋmething else, Rеgardless I am here
    now and woᥙld jսst like to sау cheers foor a fantastic post aand ɑ all round inteгesting
    blog (Ialso love tһe theme/design), I don’t hɑve tіme to look oѵer it аll at
    thе moment Ьut I have bookmarked it and also included yoսr RSS feeds, ѕo when I һave time І ԝill Ьe baсk tօ reɑd ɑ lott more, Pleasе do
    keep սρ thе excellent ᴡork.

    my blog post … okekiu

  3. Niice post. I wass checking constantly this log and I’m impressed!
    Veery helpful information specially thhe ultimate ection :) I deal wigh shch info a lot.

    I used too bee looking ffor this certain info for a very long time.
    Thnk you andd best oof luck.

  4. I liike what you gjys tendd tto bbe uup too.
    Thiis type of cleve work and reporting! Keep upp the good
    works gyys I’ve included youu guys to blogroll.

  5. I thinbk the admin of this web site is really
    working hard in favopr of his site, because here every stuff iss quality base stuff.

  6. If some onne desires too be updated witfh hottest
    technologies aftedrward hee must be paay a qukck visikt this weeb siute annd be up too date every day.

  7. Greetings from Ohio! I’m bored at work so I decided too
    browse your website oon my iphone dyring lunbch break. I lovfe the informatiokn you provide
    here annd can’t wait to take a lookk when I get home.
    I’m shocked at hoow quick your boog loaed on my celll phone ..

    I’m not even using WIFI, jst 3G .. Anyways, amazihg blog!

  8. Do you have a pam issue oon this site; I also am a blogger,
    and I waas wanting too know yokur situation; we haave created some nice methods and we are looking too trade methods with others, be ure
    to shoot mee ann e-mail iff interested.

  9. This iss really interesting,You are a veery sklled blogger.
    I have joined your rrss feed and look forwawrd tto seekung
    more of your wonderful post. Also, I’ve shared your website in my socual networks!

Napsat komentář k 035 Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>