Otázky a odpovědi (jako teď vážně… má cenu tohle vypracovávat? to snad všichni víme ne?)
1)
Vysvětlete, k čemu slouží aplikace EXCEL,
Jaké operátory se používají při tvorbě vzorců.
Ve složce vyberte dokument tabulka1.xls a doplňte
tabulku soutěže ve sběru podle pokynů v tomto
dokumentu, soubor neukládejte.
2)
Ukládání dat do operační (vnitřní) paměti počítače nebo na paměť diskovou (pevnou).
K čemu která z nich slouží, jak se dále dělí.
Jakou velikost jmenovaných pamětí považujete v současné době za optimální.
3)
V programu EXCEL vytvořte databázi obsahující položky Jméno, Příjmení, Třída a Datum narození.
Zobrazte datový formulář, první databázovou větu vyplňte vlastními údaji.
Vysvětlete jak použijete pro zpracovaný příklad vstupní a výstupní zařízení počítače,
z jakých hlavních částí se skládá počítač, k čemu jsou tyto části určeny,
vyjmenujte jejich nejdůležitější představitele. Detailně popište klávesnici,
případně speciální klávesy, které používáte při práci s MS Excel.
4)
Vysvětlete, z jakých hlavních částí se skládá počítač,
k čemu jsou tyto části určeny, k čemu slouží vstupní a výstupní zařízení počítače,
vyjmenujte jejich nejdůležitější představitele.
5)
Vysvětlete, co rozumíte pod pojmem počítačové viry.
Vysvětlete do jakých skupin je dělíme, jak se mohou šířit a jak je možno se proti nim bránit.
V MS Word se lze zbavit „makroviru“ pomocí textového formátu rtf, se kterým pracujete v další části otázky.
6)
Vysvětlete způsob, jak ve WINDOWS vytvoříte novou složku. U počítače
prakticky ukažte alespoň dva způsoby (pracujte ve složce otázkaxx).
Dále ve složce Otázkaxx vyberte dokument tabulka.xls a vysvětlete na
uvedených datech použití statistických funkcí PRŮMĚR, MAX, MIN v aplikaci EXCEL.
Předveďte, jakým způsobem uložíte soubor s daty do některé z vámi vytvořených složek.
7)
Popište pracovní plochu Windows, vysvětlete pojem neodstranitelné ikony a popište je.
Vysvětlete pojmy „Hlavní panel“, „Ovládací panely“, „Panel nástrojů“, co na nich můžeme nalézt.
8)
Vysvětlete základní části programu Průzkumník.
Vysvětlete levou a pravou část okna, k čemu se používá část levá a pravá.
Popište jak přesunete soubor z jednoho adresáře do druhého.
Popište, jak označíte skupinu souborů v jednom adresáři.
9)
Objasněte, co jsou WINDOWS, do jaké programové skupiny je můžete zařadit.
Popište základní rozdíly mezi dvěma hlavními skupinami, z nichž v jedné jsou WINDOWS zařazeny.
Vyjmenujte jiné zástupce jednotlivých skupin.
10)
Vysvětlete způsob práce s volbou Tento počítač ve WINDOWS
Vysvětlete u počítače, co znamenají jednotlivé symboly, jak lze kopírovat
a přesouvat pomocí této volby složky a dokumenty.
11)
Vysvětlete, kde se používají pojmy SEKTOR, STOPA, CYLINDR,
KOŘENOVÝ ADRESÁŘ; kde se nacházejí a při jaké činnosti vznikají.
Vysvětlete co rozumíte pod pojmem pevná (disková) paměť; vyjmenujte
její hlavní představitele, které znáte a u každého z nich uveďte přibližnou kapacitu
těchto pamětí.
Vysvětlete zásadní rozdíl mezi pamětí RAM a ROM; k čemu která z nich
slouží, jak velkou kapacitu operační paměti považujete na současném počítači za
přiměřenou?
12)
Ve složce Otázkaxx vyberte dokument podmínka.xls a vysvětlete na
uvedeném příkladu použití logické funkce KDYŽ v aplikaci EXCEL.
Vytvořte vlastní příklad, který Vás pochválí za obdržení jedničky a v
ostatních případech Vás pobídne k lepší práci, ukončete EXCEL
soubor neukládejte, předveďte, jak by se odeslal soubor na instalovanou tiskárnu.
Uveďte o jaký druh tiskárny se jedná, uveďte na jakém principu pracuje
a jaké jsou výhody a nevýhody oproti jiným typům.
13)
Objasněte co znamená ve vztahu k souborům a adresářům pojem ATRIBUTY,
jaké atributy jim lze přidělit a jaký význam to pro soubory a adresáře má?
14)
Ve WINDOWS popište tlačítko Start, jeho jednotlivé možnosti při volbě pomocí levého a pravého tlačítka myši,
jaký je rozdíl tlačítka Start u Windows XP v základní a klasické podobě.
Podrobněji popište položky OVLÁDACÍ PANELY a HLEDAT.
15)
Vysvětlete pojmy internetový prohlížeč, internetový vyhledávač, popište rozdíly mezi nimi.
Uveďte několik příkladů internetových prohlížečů a internetových vyhledávačů.
Vysvětlete, k čemu slouží v počítači CD ROM a zvuková karta;
objasněte, co znamená u mechaniky CD ROM údaj 12x , 24x atd.
Vysvětlete co si představujete pod pojmem multimediální program.
16)
Popište způsob, jakým odešlete uložený soubor ze složky Otázkaxx svému
spolupracovníkovi pomocí poštovního klienta (Outlook nebo Outlook Express).
17)
Uveďte, jak se rozdělují operační systémy, vyjmenujte několik
nejznámějších, které se vyskytují v současných počítačích.
Vysvětlete, k čemu v počítači operační systém slouží. Jaké jsou
důležité složky a soubory pro operační systém WINDOWS.
18)
Vysvětlete, jaké znaky jsou v počítači vyhrazeny pro pojmenování disketových
mechanik a ostatních disků, co znamená zobrazení C:\PRAHA\NUSLE > v
adresovém řádku okna složek.
Vysvětlete, jakými pravidly se řídí tvorba názvu souboru nebo adresáře
(pojem hvězdičková konvence); jaká jsou ustálená pravidla, jaké znaky nelze používat.
Objasněte co znamená ve vztahu k souborům a adresářům pojem ATRIBUTY,
jaké atributy lze přidělit a jaký význam to pro soubory a adresáře má?
Vysvětlete k čemu slouží a jak se ovládá aplikace WordPad ve WINDOWS.
Ve složce Otázkaxx otevřete soubor text.wri a vysvětlete způsob pohybu v textu,
označení bloku, jeho kopírování a přesun.
19)
Popište jakým způsobem je instalován legální SW, jaké má prvotní ochrany pro neoprávněnou instalaci (CD-key apod.).
Co je to EULA, jak je pro uživatele závazná, jaký je rozdíl mezi registrací a aktivací SW.
Jak rozdělujeme SW s hlediska práv šíření, vysvětlete pojmy shareware, freeware, firmware, open source.
Uveďte formy šíření nelegálního SW, odpovědnost za nelegální instalaci SW s hlediska uživatele PC.
vysvětlete pojmy hacking, SPAM, SPYWARE.
20)
Objasněte nejzákladnější pojmy z oblasti výpočetní techniky – hardware, software,
bit, byte, program, soubor, databáze, kořenový adresář.
Podrobněji vysvětlete na konkrétním příkladu stromovou strukturu adresářů.